torsdag, oktober 29, 2009

Kakkelovn!

Jeg besøkte Baroniet i Rosendal i fjor sommer og det er et ubeskrivelig vakkert sted! Vi var på omvisning i det gamle slottet fra 1600-tallet, og i Den Røde Sal så jeg verdens vakreste kakkelovn (se over)! Det var forelskelse ved første blikk, og jeg har ikke klart å glemme den siden.
Omvisningen var forferdelig spennende og guiden utrolig dyktig!

Vi koste oss på den spøkelsesaktige ferden, helt til hele følget, kinesere som svensker, ble revet ut av barokk-drømmen av en illsint norskskrikende baby -min baby, ja...

Hett tips: Hvis du skal besøke Baroniet må du huske at ingen får forlate de guidede turene underveis. Du må følge gruppen hele veien igjennom, da besøkende ikke får være alene med uerstattelige møbler og antikviteter (les: pinlig med skrikende baby på armen).

Med andre ord; la heller bestemor passe småttiser som kjeder seg utenfor.

Kakkelovn-drømmen er nok et stykke oppe i skyene enda, men jeg har funnet plass til den sånn i tilfelle Lottorekken skulle gå inn med det første. Jeg har lyst til å kaste ut den gamle oljeovnen i kaffiståva med en av utgavene under. Det hadde vært noe det!

(Bilder lånt fra Alfa Varme & Pipeteknikk AS og Sigurd Ziem)







1 kommentar:

Margrethes hus og hage sa...

Åh, jeg drømmer også om en kakkelovn :) Det hadde virkelig vært noe det! Men de er dyre... Bortsett fra det, er det vel ingen negative sider så langt jeg kan komme på. Utrolig flotte!

Ønsker deg en fin fredagskveld. Hilsen Margrethe