torsdag, juli 02, 2009

Er dette noe for deg?

Jeg var i byen en dag og gikk forbi Ordning&Reda. Og der i vinduet var de plutselig; små søte motiver av Ingri Egeberg stod i sirlige rekker og gjorde seg forlokkende tilgjengelige inni blanke plasttrekk. Jeg snudde på hælen og 7 sekunder senere stod jeg i stille ekstase og bladde i fargerike fristelser. Jeg har alltid hatt sansen for Egeberg, helt siden jeg oppdaget henne i min jobb i en kunst -og innrammingsbutikk i 2000, men jeg har aldri kommet over noen bilder for salg -inntil nå. Jeg skulle gjerne plukket med meg 4-5 motiver og et-par bøker, men den nøysomme studenten i meg er glad for det lille hestebildet hun har fått på plass i den nye (snart ferdige) TV-stuen i 2. etasje. Er det ikke fantastisk kjekt med noe nytt i ny og ne? Dårlig samvittighet har mange navn, og denne heter eksamensgave til mor.


Ingri Egeberg:

Erin Ingri Egeberg er en norsk bildekunstner, grafiker, tegner og forfatter. Hun er utdannet ved Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design i Bergen.

Egeberg har utgitt over tjue bøker, særlig bildebøker, både for voksne og barn. Hun har også lagd to tegnefilmer og en serie for Barne-TV. Egeberg er styremedlem i Nasjonalgalleriet, Samtidsmuseet, Norske Grafikere, Bergen Kunsthall og Kunsthøyskolen i Bergen.

Egeberg mottok Kulturdepartementets bildebokpris i 1986 og sølv i Årets vakreste bildebok 1999. Hun har også blitt nominert til Brageprisen to ganger.
Siden 1976 har Ingri Egeberg hatt over 60 separatutstillinger, utsmykket blandt annet Galleriet og Hotell Neptun i Bergen, og blitt innkjøpt av blandt annet Riksgalleriet, Nasjonalgalleriet, Stortinget, Norsk Kulturråd og Ciurlionis Museum of Modern Art.
Ingri Egeberg er bosatt i Bergen.
Kilde: Wikipedia.no




Ha en Flott dag!

Ingen kommentarer: