tirsdag, mars 31, 2009

Skrot for deg -gull for meg?

Jeg synes det er en fryd å stikke innom Fretex i ny og ne. Det er alltid like spennende å tråle hyllemetre fulle av (mye) skrot og (noen ganske få) skatter, og det er ikke sjelden at jeg har med meg en pose på vei ut igjen. Det er forunderlig å se hva folk kan få seg til å kaste eller gi bort. Fretex er norges største bruktkjede og er en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Den første butikken åpnet i Oslo så tidlig som i 1905, da under navnet Elevator. Prisene er som oftest latterlig lave, men ikke alltid. En gang så jeg for eksempel en godt brukt barnestol i plast, som etter et tydelig langt og hardt liv, kostet noe mer enn en identisk, fletta ny stol på IKEA. De bommer litt innimellom, men som oftest humrer kundene selvtilfreds og fornøyde når de drar kortet.

..................


Ovenfor er litt av det som har kommet i hus den siste tiden. De gamle lysestakene synes jeg på en måte er litt stygge, men det er liksom noe ved dem likevel. Har kjøpt flere, både på loppis og Fretex, og malt noen av dem i hvitt. Kanskje de blir fine å ha utenfor på husveggen når sommerkveldene etterhvert kommer snikende?

............


Hesteknaggen var ved første øyekast lite flatterende, men jeg ble til gjengjeld ordentlig forelsket ved andre blikk. Jeg digger knagger og knotter, og det er litt julekveld når jeg finner noe som er litt utenom det vanlige.


........


Sølvfargete fat til å ha lysestaker etc. på flyter det av på Fretex og du får dem til en liten brøkdel av prisene på Living, Skeidar osv. Du får nok med noen små skjønnhetsfeil, men i tillegg tar du med deg hjem den gode følelsen av å støtte opp om gjenbruk og resirkulering. Smykkeskrinet i hvitt og blått porselen var absolutt verdt de 15 kronene jeg betalte.

.....

Klokken nederst var det min kjære som "forbarmet" seg over her i vinter. Det er nok sprikende meninger om dens ytre, men den tikker og går og vi synes den er morsom og nettopp; noe utenom det vanlige. Jeg synes det er spennende å tenke på hvor alle disse tingene har vært tidligere i sin stumme eksistens. Det får jeg aldri vite med mindre en av dere kjenner igjen skrotet sitt her inne, men det koster jo ingenting å bruke fantasien...


Ha en fin Tirsdag!

Ingen kommentarer: